Gratis telefonnummer:
☎ +49 89 244473 702 (International)
Autohuur Polen Car rental Poland Mietwagen Polen Autohuur Polen Biluthyrning Polen Location de voitures Pologne Alquiler de coches Polonia Autonoleggio Polonia Billeje Polen Bilutleie Polen Autovuokraamo Puola Aluguer de carros Polónia Wypożyczalnia samochodów Polska Autovermietung Polen Mietauto Polen
Billeje Polen

Billeje Polen

Hjem

EasyTerra Biludlejning er et uafhængigt selskab. Vores system sammenligner priser fra kendte biludlejningsselskaber. Dette sikrer, at du som kunde kan bestille en billig udlejningsbil til enhver destination, inklusive billeje i Polen.

Hvor vil du gerne leje en bil?

Aflever ved et andet sted?

Hvor vil du aflevere din leje bil?

Afhentningsdato
ved
Afleveringsdato
ved
Søg

Seneste anmeldelser

Gennemsnitlig score: 9.0 ud af 10
Antal kundeanmeldelser: 6
Thrifty Katowice Lufthavn

"Krakow. "Jeg lejede en bil i Krakow i februar. Alt gik meget godt. Sproget der bruges i kommunikationen er et punkt for opmærksomhed. Kommunikation er på engelsk, men aftalerne er lavet hurtigt, så du ikke altid er sikker på, hvad du lige har aftalt. Med lidt mere tid ville det skabe en følelse af tillid. På denne måde føler du ikke, som om du skal dobbelttjekke alt efter opkaldet. Det er beroligende og giver en personlig tilgang. ""


2015-03-19 09:40
Thrifty Katowice Lufthavn

"Fremragende partner for at leje en bil!. Flere gange har vi brugt EasyTerra's tjenester i forskellige lande til private formål. Denne gang brugte vi dem erhvervsmæssigt og igen havde vi en fremragende oplevelse. Biludvalget er altid godt vedligeholdt og personalet, der arbejder lokalt, er absolut fremragende."


2015-01-08 10:36
Thrifty Warszawa Lufthavn

"Professionel organisation. Flere gange lejede jeg en bil gennem EasyTerra. Aldrig oplevede nogle problemer."


2015-01-07 22:14
Thrifty Kraków Lufthavn

"Fremragende service. Let at booke, busser til tiden, selv om natten, og ikke dyrt."


2015-01-05 19:22
Thrifty Gdansk Lufthavn

"Billig, hurtig og i lufthavnen. God, hurtig og i lufthavnen."


2015-01-05 17:03
Førende mærker, bredt udvalg. Sammenlign og spar!

Byer i Polen

EasyTerra Biludlejning Polen sammenligner priserne fra biludlejningsselskaber i følgende byer:

Information om Polen

Biludlejning Polen
Biludlejning Polen

Indledning

I Europas centrum ligger Republikken Polen. Det tidligere kommunistiske land byder på en rig historie, livlige byer og en fantastisk natur. Rejsende vil finde modernitet i dets hovedstad Warszawa og historie i den sydlige Krakow. Krakow er også hovedstaden for den sydlige region, der bærer navnet 'Malopolska': Lille Polen. På grænserne til Slovakiet og Ukraine, finder man Tatrabjergenes grove toppe og dale. Den højeste top er Rysy med 2499 meter. Den uspolerede kystlinje i nord er hjemstedet for Gdansk havn. Langs stranden er der mange feriesteder, mens søer og tætte skove med landsbyer og middelalderlige borge findes her og der, længere inde i landet. Et af de mest storslåede områder i Polen ligger i nordøst. I Masurien er der mere end to tusind søer, der er forbundet af kanaler og floder og omgivet af bakker og skove.

Historie

Under den neolitiske periode, omkring 2000 f.Kr. emigrerede kelterne, balterne, hunnerne og flere germanske stammer til regionen, der i dag er kendt som Polen. I den tidlige middelalder kom vestslaverne til sletten, der ligger mellem floderne under Odra og Wisla. Disse mennesker blev kaldt 'Polaner': Sletteboerne.

I 966 e.Kr. konverterede hertug Mieszko I sig til kristendommen. På grund af dette blev han genkendt af Rom som Polens herre. I Polen spredte kirken sin trosretning fra år 1000. Mieszkos søn, Boleslaw den Dristige, blev den første konge af Polen. Han gjorde Poznan til sin hovedstad. I 1038, da den Tyske Orden og tatarer startede en periode med problemer og erobringer, blev de kongelige sæder flyttet til Krakow. I det trettende århundrede blev denne by løbet over ende af tatarernes plyndringer.

Under regeringen af Kazimierz III Wielki (dvs. den Store) i 1333, havde imperiet konsolideret sig igen. Polen blomstrede i denne periode. Imidlertid havde kongen kun kvindelige arvinger og dynastiet endte i 1370 med dem, som det var startet med. Et ægteskab mellem Kazimierzs niece og storhertugen af Litauen skabte en kraftig rige, der strakte sig fra Østersøen til Sortehavet. I 1569 blev Polen og Litauen officielt forenet i én stat. Begge lande var tilknyttet med hinanden indtil langt tid ind i det attende århundrede.

I det sekstende århundrede, i renæssancen, bragte nye impulser indenfor kunst og videnskab. Polakken Mikolaj Kopernik, der blev kendt som Nikolaus Kopernikus, beskæftigede sig med en ny heliocentrisk teori om solsystemet.

Det sekstende århundrede satte også en ende for Jagellonernes dynasti. Fra nu blev kongen valgt af parlamentet. Flere af de følgende konger var udlændinge, fordi det herskende aristokrati fik tanken om, at udenlandske konger kunne holdes under deres tommelfinger. Ved slutningen af dette århundrede flyttede en af efterfølgerne til Warszawas hovedstad.

I det syttende århundrede konkurrerede svenskerne, russerne, preusserne og østrigerne med hinanden for det polske territorium. På trods af landets opdeling i tre dele, genoplivede de nationalistiske følelser fra slutningen af det attende århundrede indtil midten af det nittende århundrede. Den traditionelle kunst blomstrede under tidens romantiske periode. Som en reaktion heraf, brød oprør ud for at jage besætterne væk.

I 1919 blev Versailles traktaten underskrevet. Den anerkendte Polen, som en suveræn stat. Men det bragte ikke fred til Polen. Den polske hær gjorde sit bedste for at generobre russernes tidligere ejendomme. Dette endte med et kompromis, hvor Polen gav byerne Lviv og Vilnius tilbage. Ikke lang tid efter, i 1939, Nazityskland invaderede den polske by Gdansk, der havde markeret begyndelsen af anden verdenskrig. Polakkerne led store trængsler. En femtedel af den polske befolkning døde under denne krig. Udryddelseslejeren nær den polske by Auschwitz, stadig minder os om en halv million jøder, sigøjnere og andre mennesker, der døde her.

Efter anden verdenskrig kom Polen under sovjetisk herredømme. Polakkerne accepterede aldrig denne skæbne. I slutningen af firserne af det tyvende århundrede, gav den russiske præsident Mikhail Gorbatjov, sin tilladelse til at søge efter nye muligheder for det polske folk. Dette resulterede i et nyt valg i 1989, hvor kommunisterne ikke vandt en eneste plads og måtte trække sig tilbage. Dette var den første dominobrik, der faldt, hvorefter resten af de kommunistiske regimer kollapsede i Europa. I 1999 blev Polen medlem af NATO. Siden maj 2004 er landet medlem af Den Europæiske Union.

Samfund og kultur

For århundreder forblev Polen et blandet land med en stor variation af mennesker. Jøder, tyskere og ukrainere betragtede Polen, som deres hjem. Anden verdenskrig ændrede alt, og i dag består den polske befolkning hovedsageligt af polakker. Mere end halvdelen af de 39 millioner indbyggere lever i byer. Warszawa, i øst, er ikke kun Polens hovedstad, men også landets største by. Andre vigtige byer er for eksempel Lódz, Krakow og Poznan. Livet i en polsk by kan sammenlignes med livet i mange vestlige byer. Dog er traditionelle roller stadig vigtige i landdistrikterne. Det er her, hvor stærke familiebånd fortsætter.

Den polske befolkning er meget aktiv indenfor den religiøse sfære. Efter kommunismens sammenbrud blev kirkerne proppet sammen igen. Mere end firs procent af polakkerne er romersk-katolske. Pave Johannes Paul II, der døde i 2007, startede sit liv som den polske Karol Woytila. Mange polakker er meget stolte af deres landsmænd. På den anden side udvisker kirkens popularitet i Polen adskillelsen af kirke og stat. Der er sådan en indflydelse på de politiske partier og samfundet, at mange polakker reagerer mod den religiøse institution.

Den politiske situation

For fire årtier havde kommunismen holdt Polen i sine hænder. I 1990 blev det kommunistiske parti opløst, og den første demokratiske præsident, Lech Walesa, blev valgt. De første ti år efter kommunismens sammenbrud var ustabile og præget af politiske kriser. Dog under disse urolige tider blev en god arbejdsmarkedsøkonomi og et stabilt demokrati udviklet i Polen. I 1990 blev landets økonomi decentraliseret. De lokale myndigheder fik mere magt. Fra et administrativt synspunkt består Polen af seksten provinser. I 1999 førte etableringen af et demokrati og en markedsøkonomi til medlemskabet i NATO.

I dag er den polske præsident direkte valgt af folket for en periode af fem år. Præsidenten udnævner statsministeren. Det polske parlament består af et underhus (Sejm) med 460 pladser og et overhus (Senat) med 100 pladser. Polens præsident er relativt magtfuld. Han eller hun kan afskedige parlamentet og indkalde til nyt valg. Ud over dette har præsidenten vetoret.

Økonomi

Landets kommunistiske fortid har efterladt Polen med en betydelig gæld. Efter den kommunistiske æra har landet gradvist udviklet sig fra hovedsageligt et landbrugssamfund til et industrialiseret land. Fra den anden halvdel af det sidste århundrede og fremefter er økonomien vokset støt. Kul- og stålindustrien forbliver under statskontrol. Landet er rigt på mineraler, som kul og brunkul, men mange polske miner er ikke rentable længere, derfor har de været lukket. Samtidig og hurtigt (meget hurtigere end nogen af de andre tidligere lande i Østblokken), udviklede Polen en fri markedsøkonomi i halvfemserne af det tyvende århundrede.

Mere end tres procent af polakkerne arbejder i den private sektor. I byområder er ledighedstendensen meget lav. Men i landområderne kan en fjerdedel af befolkningen være arbejdsløs. Den polske landbrugssektor producerer primært korn, kartofler og sukkerroer. De industrielle områder er primært beliggende i den sydlige del. Lódz, Warszawa og Poznan er de vigtigste industribyer. Turismen har også vokset i de seneste tyve år.

Geografi og klima

Polen dækker over 312 tusind kvadratkilometer. Landet grænser op til Østersøen i nord og er omgivet af seks østeuropæiske lande og Tyskland. Litauen, Hviderusland og Ukraine, Slovakiet og Tjekkiet omgiver Polen. Langs kysten er der klitter og søer. I den nordøstlige del af landet når antallet af søer sit højeste antal. Det Masuriske sø distrikt er kendt, som 'Landet med de tusinde søer'. Disse søer stammer fra perioden efter istiden, og kun Finlands lignende søer er overlegen i antallet. I den østlige del af landet, på grænsen til Hviderusland, ligger en anden smuk region. I Bialowieza Nationalpark kan man gå gennem Europas eneste og sidste urskov. Dette er et lavland skov, hvor ulvene, losser og bævere lever under århundrede gamle egetræer og ahorntræer.

Fra lavlandene i den østlige del ankommer vi til den sydlige del, hvor to bjergkæder rager op: Sudeterne og Karpaterne. Den høje toppe af Tatra bjergene er en del af Karpaterne, der når frem til Slovakiet. Mellem havet i nord og bjergene i nord ligger et stort landskab, hvorigennem flere floder bugter sig. De to største floder er Wisla og Oder.

Et moderat kontinentalt klima er præget af et maritimt klima fra nord. Denne kombination gør vejret helt uforudsigeligt med mulighed for sne i bjergene fra april eller medio maj, men også behagelige forår og bløde efterår. Somrene er generelt solrige og meget varme ud på landet, selvom det også kan regne katte og hunde i juni. November og december har mange dystre dage med kraftig regn og tåge. Under strenge vintre er Polen dækket med et tykt lag sne, og floder bliver frosset til is.

Trafik og infrastruktur

Vejene i Polen er i en rimelig stand. Vejnettet ses som en af hindringerne for landets økonomiske udvikling. Derfor investeres meget i forhold til udvidelsen af netværket. På motorveje er den maksimale hastighed 130 kilometer i timen. På to eller firesporet veje kan man køre 110 kilometer i timen, og 90 kilometer i timen på landeveje. Inde i bebyggede områder skal chauffører begrænse deres hastighed til 60 kilometer i timen. Skilte med en hvid baggrund, der angiver stedets navn, viser disse områder.

Et omfattende jernbanenet forbinder de polske byer til hinanden og til de omkringliggende lande. Byer som Gdansk, Krakow og Warszawa har alle direkte forbindelser til Berlin. Internationale tog til og fra Polen er berygtede for deres risiko for tyveri. Næsten alle tog har første og anden klasse sæder. Hovedbanegårde kaldes gnówny.

Man kan også tage bussen gennem Polen. Der er lokale, men også internationale busser til og fra Polen. At rejse med tog er generelt det mest bekvemme måde at rejse med offentlig transport i Polen. Dog er bustransport i byerne meget komfortable.

I Polen er der tolv lufthavne for civil luftfart. Warszawa Lufthavn, Krakow Balice Lufthavn og Gdansk Lufthavn er tre ud af alle de lufthavne man kan tage fly til eller fra.

For dem, der ønsker at rejse til Sverige kan også tage en færge fra Gdansk.

Mad og drikke

Dagens vigtigste måltid er spist fra 14:00 til 17:00 om eftermiddagen. Ofte kommer denne ret sammen med en suppe. Det polske køkken er et miskmask af påvirkninger: Den jødiske, samt ukrainske og russiske, men også tyske og ungarske kulturer har alle sat deres spor.

Kartofler og kød — især svinekød — er meget anvendte ingredienser. En typisk polsk ret er bigos, der hovedsagelig består af surkål beriget med forskellige slags kød. Ud over dette er pierogi og barszcz meget populære. Den første er en slags pasta med ost, hakkekød eller svampe. Den anden ret er den polske variant af den russiske borscht: De berømte sukkerroer suppe.

Ud over de polske retter er der også wódka, den nationale drink. Det findes i forskellige slags og smag. Andre typiske polske drikkevarer er krupnik, sliwowica og winiak.

Tidszone

Polens tidszone er GMT/UTC+ 1. Uret stilles en time frem i slutningen af marts. Uret stilles igen en time tilbage i slutningen af september.

Husly

Generelt har polske byer en bred vifte af hoteller til at tilbyde. Rejsende kan tilbringe natten i moderne, nye og luksuriøse atmosfære samt i gamle, hyggelige eller beskedne hoteller. Priserne varierer per sæson (høj eller lav sæson). Det kan være klogt at tjekke dit værelse i forvejen, da lobbyen kunne være i skarp kontrast med værelserne.

Der er mange vandrehjem i Polen. I højsæsonen er der flere åbne vandrehjem end uden for sæsonen. Ofte har vandrehjem, som løbende tilbyder husly, flere faciliteter såsom køkkener og spisestuer. De fleste vandrehjem er tilgængelige for alle aldre.

De fleste campingpladser har ikke blot pladser til telte og campingvogne, men tilbyder også små hytter til at overnatte. Generelt er campingpladser åbne for offentligheden mellem maj og september.

Turister, der vil vandre i bjergene kan tage et hvil i en af hytterne. Deres design er enkle, men atmosfæren er venlig og varm. Ofte tilbydes varme måltider. I fjerntliggende områder vil alle vandrere blive tilbudt en plads. Dette kan resultere i meget overfyldte hytter. I princippet holder hytterne altid åbnet. Information findes på den polske Turist Forening (PTTK).

I byerne og på egnen undertiden tilbyder privatpersoner værelser. I byen henvender ejerne sig til turisterne, der går på gaden. Uden for byen har husene skilte, hvor der står pakoje 'værelse' eller noclegi 'husly'.

Eksterne kilder

For mere information om Polen, anbefaler vi Google, og de følgende kilder: